Світ настільних ігор безмежно великий і пізнати абсолютно усі його аспекти практично неможливо. Проте від життя потрібно брати усе, тому сьогодні ми пропонуємо вам поринути в один з найпопулярніших й найбільших жанрів настілок — настільні рольові ігри, а саме D&D. Найпопулярнішим світом НРІ, про який чули багато людей і поза нашого хобі є Dungeon & Dragons. Якщо спрощувати, то днд це великий сетинг, світ зі своєю історією та правилами, за якими потрібно грати. Набір цих правил налічує безліч офіційних книжок, основною з яких є книга гравця(Players Handbook). Крім того, на момент написання цієї статті існує аж цілих п’ять редакцій днд, актуальної з яких є саме D&D 5e або-ж п’ята редакція днд. Сьогодні ми спробуємо провести вас цим незабутнім й фантастичним шляхом, щоб з людини, яка ніколи не чула про існування днд, ви стали обізнаним й готовим до нових починань гравцем, або-ж навіть майстром!
Майстер та гравці
Щодо цього, то класичне днд грається невеликими компаніями разом з майстром, людиною що виступає у ролі розповідача, який створює усе навколо. Майстер вільний, як запозичувати вже існуючі світи та імплементувати власні сюжети, так і створювати усе з чистого листа. Такі авторські сетинги зазвичай вимагають більше досвіду, як від майстра, так і від самих гравців. Крім того, майстер відповідає за відігравання не ігрових персонажів або НІП. Усі персонажі, яких ви зустрінете під час своїх партій, буде грати майстер, хоч і може здатись, що таким чином усі НІП це одна людина, проте це зовсім не так. Умілі майстри з легкістю вживаються в різноманітні ролі й використовуючи акторські вміння зможуть заставити й вас відчути, що перед вами не ваш друг Павло, а леді Астрід із замку Каргос.
Крім того, знаючи персонажів, майстер буде приймати рішення спираючись не на власну думку, а на позицію й характер персонажів, яких він відіграє. Окрім відігравання не ігрових персонажів та створення світів, майстер також відповідальний за створення сюжету. В ідеалі, світ має бути наповнений достатньо, щоб ваші персонажі, а я маю на увазі гравців, мали що там робити. Але зазвичай ви будете з чогось розпочинати та це і стане вашою першою пригодою. Резюмуючи: майстер це людина, що створює для вас, як гравців в днд усе навколо, усе що відбувається, відбувається з волі майстра, а усіх кого ви зустрінете на вашому шляху до мети — також створив майстер. Це надзвичайно відповідальна роль, яка відкриває нову сторінку креативу у вашому житті, проте вимагає досвіду та прагнення вивчати та досліджувати все більше й більше інформації стосовно гри.
Гравець у свою чергу, також відповідальна фігура за ігровим столом. Адже, окрім того, щоб з’явитись на партії, потрібно також підготуватись. Звісно не так сильно, як майстру, проте декілька сторінок книги доведеться вивчити. Крім вивчення базових правил, яких по ходу гри буде з’являтись все більше й більше (тут в нагоді стане книга гравця та майстра днд), потрібно також створити власного ігрового персонажа. Днд дає величезну свободу й простір для креативу, який ви можете використовувати для створення унікального, неповторного персонажа, з яким зможете провести багато років гри. Для прикладу, ваш друїд Мілдрасіс, може розпочинати свій шлях, як тестовий персонаж 1-го рівня, проте, якщо вам дуже сподобається й ви зможете не втратити його під час небезпечних подорожей і завдань, Мілдрасіс стане вашим другом, який доросте до звання Архідруїда і подарує вам багато років спогадів з цікавих партій.
Біблія гравців у днд — книги майстра та гравця
Розпочинати розповідь про потрібні речі для початку вашого шляху у світі днд потрібно однозначно з книг для днд. Їх існує безліч, проте на фоні інших яскраво виділяється книга гравця днд, яка вважається біблією будь-яких гравців. Вона містить усе, що потрібно для гри, починаючи від детального опису усіх класів днд, закінчуючи правилами гри. Проте цих правил значно більше в іншій книзі — книзі майстра днд, яка необхідна для початку вашого шляху, як майстра. Вона в свою чергу більш детально розкриває усі аспекти правил бою, переміщення, статусів, магії й тому подібних речей. Окрім цих двох постулатів правил, також існують додаткові офіційні джерела інформації, які додають нові підкласи, сценарії й правила.
Усі книжки можна умовно розділити на декілька типів: книги правил, книги матеріалів й модулі, або книги сценаріїв. Також одна книга може привносити у гру усе разом й містити, нові правила, нові підкласи, предмети та мати підготовлений сценарій. Крім того, днд це широкий світ, в рамках якого існують безліч сетингів, які ще й не гріх міксувати в рамках однієї компанії.
Кампейн, модуль чи ваншот?
Усі ці три терміни означають формати гри, в яку ви будете грати, хоч вони й не заганяють вас у рамки, проте вважаються стандартними. Тепер усе по черзі.
- Кампейн — найпопулярніший формат гри, під час якого ви будете, якщо фортуна на вашій стороні, грати одним персонажем, однією кампанією у днд в рамках ондієї історії. Такі кампейни можуть затягуватись на роки, що більше, існує випадок, як одна компанія грала один й той самий кампейн протягом 40 років. За цей час їх персонажі встигли постаріти й завести дітей, за яких продовжували грати гравці.
- Ваншот — гра на одну сесію, не важливо скільки годин вона займе. Зазвичай це один сценарій, який має однозначну кінцівку.
- Модуль — схожий на ваншот, проте містить більше сюжету й подій, які мають статись, тому й займає декілька партій.
Що за кістки й чому вони володарі D&D?
Найбільш упізнаваним елементом будь-якої НРІ завжди були кістки, у випадку з днд це кістка d20, яка уособлює двадцятигранну кістку, що відповідає за більшість подій у грі. Проте не двадцяткою єдиною, в днд використовується безліч кісток, усіх калібрів. Це потрібно, щоб вирішувати багато моментів. До прикладу: перед вами двері, які потрібно відкрити, проте ви не звичайна людина, ви варвар, що любить грубу силу, тому вирішуєте виламати двері. В цей момент майстер попросить вас зробити «кидок на силу» або «перевірити силу». Тут на сцені й з’являється кістка d20, наприклад вам випало число 14, тепер ви додаєте модифікатор відповідної характеристики й вуаля — дверей як і не було. В подібному тоні використовують й усі інші кістки, щось, щоб рахувати кривду, щось для підрахунку здоров’я і тому подібне.
Тепер, з чого почати?
Питання із зірочкою, адже просто сісти й починати грати важко. В задумі, днд це настільна рольова гра у жанрі pen-n-paper. Який означає, що вам потрібна просто ручка та аркуш паперу, ну і звісно-ж уява. Сьогодні ж зазвичай для першої партії усі готуються ретельніше. Для початку слід знайти компанію друзів, з якими ви відправитесь у свою подорож цим незабутнім світом. Надалі перед вами повстане складніша задача — а хто-ж майстер? Якщо ви змогли вирішити та це питання — вітаю, ви на вірному шляху. Далі вивчайте правила, обирайте клас, расу, придумайте передісторію власного героя і нумо заповнювати лист персонажа днд. Цей магічний аркушик і стане вашим героєм, на ньому ви будете записувати абсолютно усе — від грошей, до мов, які знаєте. Після цього можна сміливо починати грати, якщо майстер звісно готовий. Звісно ви можете підготувати карти, фігурки, мініатюри й тому подібні речі, але з гарною уявою й цукерка перетвориться на благородного ельфа з гострими вухами.
Якщо вас зацікавив цей неймовірний світ, не відмовляйтесь від цього, хапайте друзів, шукайте майстра, або навіть візьміть цю відповідальність на себе — й нумо грати в днд! Успіхів вам у ваших майбутніх пригодах!