Якщо ви вперше зайдете на будь-який ресурс пов'язаний з тематикою настільних ігор, ви ймовірніше всього зустрінеться зі стіною нерозуміння місцевої лексики. Як у будь-якого ком'юніті, настільні ігри мають великий спектр термінів, які для непідготовлених можуть стати шоком, або того гірше бар'єром.  

Щоб не дати незрозумілим словам ввести вас у панічний стан, ми зібрали найбільш популярну термінологію, яка використовується на різних ресурсах, зокрема і на нашому сайті. 
 

Розпочинаємо нашу подорож у світ термінології з основ, а саме з термінів на позначення різних жанрів та режимів й в цілому загальних, універсальних слів, які стосуються світу настільних ігор.

1. Соло режим (походить від англійського Solo) - режим або жанр настільної гри, в якому ви самотужки будете намагатись виконати цілі й перемогти гру, або сценарій. Деякі ігри містять соло режим, разом із можливістю грати із компанією.

2. Кооператив (походить від англійського Cooperative) - режим або жанр настільної гри, в якому вам доведеться разом з друзями перемогти гру або виконати цілі сценарію. В кінці гри перемагає або програє вся команда.

3. Напівкооператив - режим або жанр настільної гри, у якому вам доведеться грати разом з іншими гравцями, як одна команда, проте у результаті переможе тільки один. Крім того, напівкооперативами називають ігри, де один гравець буде грати проти команди інших гравців.

4. НРІ (настільні рольові ігри) - жанр ігор у якому ви приміряєте на собі роль певного персонажа і відіграєте його, описуючи його дії та поведінку. Такі ігри найчастіше перенесуть вас у різноманітні світи, де ви разом з Майстром Підземелля будете створювати власну історію. Приклади таких ігор: D&D, Call of Ctulhu, Cyberpunk, Star Wars: RPG.

5. Єврогейм (походить від англійського Eurogame) - термін яким позначають ігри, які частіше всього створенні європейськими розробниками або розроблялись на засадах європейської школи геймдизайну. Зазвичай мають абстрактний сеттинг, крім того, вони більш сфокусовані на гру без прямої конфронтації з іншими гравцями.

6. Америтреш (походить від Ameritrash або American style game) - настільні ігри, зазвичай створенні американськими дизайнерами та мають багато відмінностей від класики Єврогейма. Ігролад більше націлений на протистояння гравців, а самі настілки відрізняються своєю комплексністю й масштабністю.

7. Roll-and-write (дослівний переклад кидай і записуй) - один з класичних жанрів настільних ігор, в яких вам доведеться кидати дайси й використовувати значення для досягнення цілей гри.

8.  Draft-and-write (дослівний переклад тягни та записуй) - класичний жанр ігор, в якому вам доведеться по черзі обирати карти й використовувати їх для досягнення цілей гри.

9. Абстрактна гра (походить від Abstract strategy games) - це ігри в яких немає конкретного пояснення ігровим елементам та механікам, наприклад в грі Го гравців викладають камінчики двох кольорів на поле з квадратами, проте в реальності це воїни, які захоплюють території, ось це і є - абстракція.

10. Гра з прихованим переміщенням - зазвичай напівкооперативна гра в якій ви командою граєте проти одного гравця, зазвичай ціль у таких іграх знайти місце де приховується гравець, при цьому він постійно таємно переміщується.
 

 

Карткові ігри стали класикою світу настільних ігор, адже одні з найбільших франшиз настілок реалізовані саме у форматі карток. Проте існують різні жанри і різноманітні терміни, які постійно вживаються чи то в правилах, чи на різних інтернет-ресурсах. Спробуємо розібрати популярні терміни пов'язані з картками.

1. Драфт (походить від англійського Draft) - одна з механік карткових ігор, де ви зазвичай будете обмінюватись картами зі своїми друзями, або по черзі витягувати карту з колоди.

2. Стос - коли ви викладаєте карти на стіл, одна на одну, то ви формуєте невеликий стовпчик, який і називається стосом.

3. Сет (походить від англійського Set) - це набір чогось у вас у руці або у вашому ігровому полі. Зазвичай використовується стосовно карт. Також сетом можуть назвати набори різних доповнень або аксесуарів до певної гри.

4. Колода (походить від англійського Deck) - це термін, який стосується переважно карт і позначає набір карт які зібрані в один стос.

5. Відбій - стос (див. пункт 2) або колода карт, які вже вийшли з гри, в залежності від правил гри формується горілиць/долілиць.

6. Горілиць/долілиць - термін, який позначає те, як ми кладемо картку. Горілиць це обличчям (інформаційною стороною) до верху, а долілиць це сорочкою (неінформативною стороною) до верху.

7. Протектори (англійською Cards Sleeves) - термін який вживається знову в переважній більшості стосовно карток. Протектори це аксесуар, який захищає ваші картки від пошкоджень і бруду, зазвичай вони подібні до захисних плівок.

8. Колодобудівельна гра (англійською deckbuilding game)  - гра основною, або однією з механік якої є побудова колоди карт. Зазвичай вашою ціллю буде зібрати, отримати, витягнути, або обміняти картки, які підходять для переможних умов. Гарним прикладом таких ігор будуть: Загублені Руїни Арнаку, Картковий Жах Аркгема, та Tiny Epic Dungeons. 

9. ЖКГ - це жива карткова гра. Такий жанр гри не сильно відрізняється від ККІ (див. пункт 10) (колекційної карткової гри), адже вам так само потрібно використовувати картки з різних наборів, щоб покращити і урізноманітнити ваш ігролад, проте на відміну від ККІ,  ЖКГ не пропонує вам невідомості в придбанні наборів карт. Купуючи новий набір карт Magic The Gathering ви не знаєте чого очікувати, адже склад набору завжди буде різний, а ось в ЖКГ набори карт мають конкретну, сталу комплектацію. Гарним прикладом ЖКГ буде Картковий Аркгем й Marvel Champions.

10. ККІ/ККГ (колекційні карткові ігри або колекційна карткова гра) - це один з жанрів настільних карткових ігор, в яких ви купуєте набори карт, щоб покращити свій ігролад (дивіться в розділі Лагідна українізація), або навіть зібрати сильнішу колоду, але при цьому, на відміну від ЖКГ, ви не знаєте що очікувати від кожного набору, адже склад паку-від-паку відрізняється. Гарним прикладом буде вже вищезгаданий Magic The Gathering.

11. Реграбельність - важливий показник настільних ігор, який вказує на те, чи можна в певну настілку грати декілька разів поспіль і чи буде при цьому цікаво. Ігри з високою реграбельністю можуть подарувати багато різних варіантів розвитку сценарію та кінцівок.

12. Рерол (походить від англійського reroll) - скорочений американізований термін, відповідник до перекидання. Найчастіше використовують стосовно дайсів, кубиків, кісток.
 

 

Розпаковуючи нову настілку, ви обов'язково зустрінетесь з різноманіттям ігрових елементів і компонентів й повірте, у кожного, навіть найменшого токена є своє найменування. Саме з цим зараз спробуємо розібратись.

1. Компоненти гри - дуже популярний термін, який ви будете зустрічати в правилах й описах практично до кожної настільної гри. Цей термін має пряме значення та означає компоненти які містить коробка з грою, або які мають використовуватись під час гри. 

2. Тайл (походить від англійського tile) - це плиточка, частина ігрового поля, яка використовується, щоб створити функціональний простір для гри.

3. Гекс (походить від англійського hex) - це один з ігрових компонентів, який означає або плиточку гексоподібної форми, або клітинку на мапі(ігровому полі) у вигляді шестикутника.

4. Токен - це невеличкий елемент, зазвичай має специфічну форму і конкретне призначення.

5. Жетон - це токен який має заокруглену або повністю круглу форму, також має специфічне призначення. Наприклад: жетони доказів і жетони приреченості в грі Жах Аркгему.

6. Фішка - невеликий ігровий елемент, схожий за функціоналом на токен, але менший по габаритах і застосуванню.

7. Маркер - ще один підвид токенів, але на цей раз він мусить вказувати на щось, як, наприклад маркери переможних балів у різних іграх або маркер метеликів в грі Обскуріо.

8. Міпл (походить від англійського meeple "my people") - це зазвичай невеличка дерев'яна фігурка, яка використовується гравцем для переміщення на полі, позначення власних територій і т.д.. Міпл не є стандартним ігровим терміном, проте дуже часто асоціюється з ключовими ігровими механіками. Гарним прикладом гри з міплами буде: Каркасон.

9. Мініатюра - ще один вид фігурок, але на цей раз більш масштабний, якщо міпли можуть відображати тільки силует створіння, то мініатюри мають глибшу деталізацію. Крім того, мініки (скорочення), зазвичай, зроблені з більш цінних матеріаліві піддаються фарбуванню. 

10. Переможні бали (ПБ) - це досить широкий термін, адже він може означати, як кількість балів, які ви отримуєте під час гри, так і може бути фізичною одиницею, як, наприклад жетони грошей в грі Шериф Нотінгему. 

11. Планшет гравця - ваш ігровий простір, зазвичай у вигляді картонного поля, на якому ви можете розташовувати різні ігрові елементи та відображати свій прогрес у грі.

12. Аксесуар - це елемент, зазвичай не ігровий, а який ви можете придбати окремо. Аксесуарами називають замінники певних компонентів, або інші речі які можуть покращити ігровий досвід або й навіть полегшити його. Гарним прикладом аксесуарів будуть органайзери і преміум токени для різних ігор (Крила, Вогнетвір і т.д..).

13. Органайзери - аксесуар, який допоможе вам краще організувати ваш простір у коробці. Зазвичай має багато різних комірок і місць для складання різних компонентів, які потрібно правильно складати, щоб підготовка до гри не займала цілу вічність.
 

 

  
На сьогодні існує багато термінів, які в нашій повсякденній мові є русифікованими, саме тому важливо створювати й популяризувати українські відповідники.

1. Ігролад -  (геймплей, з англійської gameplay) - український відповідник до зросіщеного терміну геймплей,  означає ігровий процес.

2. Бали - в українській мові ми використовуємо виключно слово бали (переможні бали, бали життя і т.д.).

3. Настілки - настільні ігри мають популярне скорочення (настолки), проте це є некоректним русифікованим терміном, тому в нашій мові ми вживаємо слово настілки.

4. Нумограй - дослівний переклад англійського (let's play), що зазвичай означає відео показ ігрового процесу певної настільної або комп'ютерної гри.

Дуже важливо використовувати українські терміни й різноманітні відповідники, щоб поширювати український сегмент ком’юніті настільних ігор і мати чітку самоідентифікацію.

Сподіваємось цей словничок допоможе вам розібратись з усіма складними термінами настільних ігор.